fredag den 5. september 2008

Tanker fra en kannibal…




Vi skal have gryden i kog, og når vi nu skal til at æde hinanden – eller i alt fald hinandens hjemmesider – godt blandet sammen og forhåbentlig godt krydret med spændende og anderledes ingredienser – så er det vigtigt at suppen bliver god og spiselig for alle.

Jeg har tænkt på nogle opskrifter…

Vi skal have en knivspids lokalitet.
En hjemmeside for et lokalbibliotek er kun interessant, hvis brugerne kan gå ind og se, hvornår biblioteket har åbent og hvilke arrangementer der er!!
Derfor skal der på siden være en mulighed for at gå ind lokalt.
Min drøm er at der i forsidens univers er en dør med et skilt, hvor jeg lokalt kan skrive ”Vejle Børnebibliotek”. Når man ”går ind af døren” kommer man til en hjemmeside, gerne i det samme univers, men tilrettet til lokalområdet. Der kan være åbningstider, arrangementer o.lign., som det enkelte bibliotek så selv kan lægge ind.
Det kunne også være her, men kunne lave det ”personlige” bibliotek. På Vejle Bibliotek har vi fået tegnet portrætter af personalet. Disse billeder hænger over pejsen på vores hjemmeside. Klikker man ind på mig, kan børnene se mine anbefalinger. Det er altså ikke et ”bibliotek” der anbefaler bøger, men en person. De kan også se lidt om, hvad jeg ellers laver. Billedet af mig hænger også i det fysiske bibliotek, ligesom jeg også selv optræder der (mednavneskilt med tegningen på). Og også ude i lokalområdet. Det kan være svært at lave et billedgaleri på en hjemmeside, da der er stor forskel på antallet af ansatte, men måske var der to billeder, hvor personalet så kunne cirkulere, så en gang imellem kunne de se mig i rammen.

Det skal ikke være babymos.
Når vi snakker målgruppe vil jeg stadig slå til lyd for, at vi tænker på ”de store” i børnebiblioteket – op til 12 år. Om vi så skal sige at målgruppen er den 12 årige dreng fra Østjylland ved jeg ikke, men som vi snakkede om på sidste møde, så ser børnene opad. Hvis vi vil fange de 8 – 12 årige, skal vi ikke satse på de 10 årige, for så får vi ikke de 11 – 12 årige med.
Jeg synes ikke det skal være mindre børn. Det er vores gernegruppe, som vi i forvejen har rigtig godt fat i. Rapporten om ”Fremtidens biblioteksbetjening af børn” anbefaler en større indsats for midtergruppen – gruppen mellem småbørn og unge. Dette kunne være et vigtigt sted at satse på denne gruppe.

Ingredienser.
- et fedt univers.
Tanken vi har arbejdet med i Vejle – men som er gået i stå pga. dette landsdækkende initiativ – var at lave et univers, som knyttede sig op til noget af udlånet.
Vi har fået lavet et ”opfinderværksted” – ”Kaskeflottet”, hvor vores opfinder ”Kardan Axel” bor. Han har bl.a. bygget en raket, der står ude i vores have. Tanker var at lave en side med ham som hovedpersonen, og på vores hjemmeside har vi allerede lagt en historie om ham ind. Den kan både læses og lyttes. Tanken var, at man kan møde Kardan Axel på vores hjemmeside, men at hans univers (Kaskeflottet og raket og evt. flere ting) også var tydeligt i udlånet. Desuden skulle han selv komme og fortælle historier og lave forsøg med børnene. Endelig ville vi prøve at lave nogle små bøger med Kardan Axel – billedbøger til børnehaverne, og opgavebøger om opfindelser og forsøg, for de ældre. Så kunne børnene møde Axel på nette, i det fysiske rum og i materialerne, de tog med hjem.

Vi har også haft planer om at man på hjemmesiden kunne høre om de ”personer”, der ”bor” på biblioteket. På Himmelslottet bor biblioteksprinsessen – hun har et hårdt arbejde med at optræde i mange af vore bøger – alle prinsessebøgerne, men en gang i mellem tager hun fri fra bøgerne og fortæller selv historier for børnene. Enten på biblioteket eller ude i børnehaverne.

Fredrik kører rundt i Fredriks rutebil, personer fra Astrid Lindgrens univers bor i Pippihuset, og H. C. Andersen bor i H. C. Andersen slottet. Dette blot eksempler på at føre det fysiske rum ind på hjemmesiden.

Dette er tanker vi har gjort os i Vejle, og måske kan det inspirere.

Temaer.
Jeg har tænkt meget i temaerne. Hvad kan det være?
Måske forkludrer jeg diskussionen ved at prøve at gøre det konkret. Jeg har tænkt på noget. Og måske nok tænkt for bredt?? Måske skal man ligesom med aldersgruppen tænke meget konkret og så bredde det ud. Mine tanker går i bredde emner, hvor der er mange vinkler på.

Jeg blev meget begejstret for udstillingen ”Den store nordiske elefant udstilling” som Tomas Winding var en af ophavsmændene bag. Her så man på elefanten fagligt, men også med gode historier, med kunst – mange forskellige malerier, med myter – myter om elefanten. Der var meget for øjet, men også for øret (historier og lyde), ting man kunne røre ved osv.

Vi ville gerne lave noget tilsvarende i Vejle, og fik langt om længe ideen til at tage udgangspunkt i Egon Mathiesens bog ”Fredrik med bilen”. Vi åbnede bogen op og lavede en udstilling, hvor børnene kunne gå gennem bogen – nemlig gennem 6 lande. Vi lavede guidede rundvisninger, hvor børnene dels fik noget at vide om landene (det de kunne se, og det guiden fortalte) dels fik historier (den gang jeg var på Grønland), dels kunne høre musik fra landet, mærke på sælskind på Grønland, lugte frugter fra en Sydhavsø osv. Når de kom tilbage til Danmark, blev udstillingen bearbejdet med kunst – en dag skulle de male billeder fra landene, en dag synge sange fra landene, en dag fik de historier, en dag dansede de osv.

Disse eksempler er sikkert ikke så egnede til vores brug. Men jeg vil give et andet eksempel, som vi en gang kørte med stor succes. ”Kunsten at flyve”.

Udlånet var dekoreret med drager og fugle. Der var fugle lyde ved fuglene. Der blev kørt en lille film og den første flyning. Der var arrangementer, hvor børnene kom ind og fik historier, hvor jeg inddrog historien om Ikaros, og Leonardo de Vinci. Der blev bygget papirflyvere og tændstik fly. Vi havde en luftkaptajn inde i fuld uniform og med jetjagerhjelmen med, som børnene kunne prøve.
Ind i emnet vil man også kunne bringe Peter Pan, Super man, Niels Holgersens forunderlige rejse, Karlsson på taget, Tintins tur til månen og hvem der ellers flyver i børnelitteraturen.
Menneskerne fra vores skabte univers kan flyve rundt i luftballon – gerne fra Vejle.

Dette var mine tanker om hvad vi kan putte i gryden. Lidt humor, spænding og en enkelt lille tåre vil ikke gøre noget.

Jim,
Vejle Børnebibliotek.

4 kommentarer:

Iben sagde ...

jeg synes Jim har rigtig mange gode pointer, som er værd at tage op. Den eneste jeg lige vil gribe nu, er overvejelserne omkring målgruppen. Som det både er sagt og skrevet er de små nok den letteste målgruppe, men til gengæld osse en gruppe, som vi i et website kun rammer gennem formidlerne i enten rollen som forældre eller pædagoger. Mellemgruppen er storforbrugere på Nettet og er for mig dem, vi i dag ikke gør nok for i det fysiske rum.Det er dem vi skal fortælle den gode historie.

Jim sagde ...

Yes. Lad de mindre børn få det fysiske rum og mellemgruppen det virutelle.

Anonym sagde ...

Et nyt fælles børnebibliotekssite skal have et tilbud til alle børn! Vi kan ikke nøjes med et site der tiltaler den yngste del af målgruppen i børnebibliotekerne. I forhold til de udfordringer børnebibliotekerne står over for, vil det være at skyde os selv i foden. Vores udfordringer begynder med 4.klasserne, dem der har lært at læse og som nu også har mobiltelefon og er "fri" for klub/SFO. Det er til Tweens der skal laves hjemmeside til - og det er de ældste tweens (12 år) der er overlæggeren vi skal nå.

Jannik Mulvad sagde ...

Kanibalisme:
Mange gode vinkler Jim, men jeg bryder mig ikke om overskriften, den signalerer noget negativt. Det vi er ved at arbejde på her er en fælles satsning involverende Copenhagen Bombay, Styrelsen og ”alle” landets børnebiblioteker. Hvordan kan vi fælles sætte ind med markedsføring og indholdsproduktion til et fælles site? Det handler ikke om at lukke de lokale hjemmesider, lige så lidt som DotBot eller Olivia har lukket lokale hjemmesider. Det handler om at skabe et parallelt univers hvor børn i alderen 8-12 år kan finde ind og underholdes! Ja underholdes er min vinkel, når vi først har lokket dem ind med pik og splat, så har vi mulighed for at vise dem hvad vi ellers kan. Men vi kan ikke lokke med faglig viden, eller link til ”sjove” sider, dem kender de bedre end os!