...Hvorfor ikke? Sådan kunne spørgsmålet også lyde! Gennem mange år, har hver enkelt bibliotek kæmpet for at få en plads på den lokale kultur scene. Kampen eller udfordringen er ikke blevet mindre de seneste år, og der kan i det hele taget stilles spørgsmål til hvor godt demme kamp er taget op! Lad os prøve noget nyt, slå pjalterne sammen og samarbejdt med nogle der har viden og kunnen om målgruppen og metoder til at trænge igennem med budskabet.
Mange spørgsmål melder sig: Hvem bestemmer, hvad skal med (indhold), hvad med det lokale osv. osv. Men først og fremmest mener jeg at det handler om at lytte til "de andre" og høre hvordan de vil fortælle historien om børnebiblioteket, for vi kan jo ikke selv!
Universet skal brande os. Når man ser Harry, tænker man DSB. Vi skal have Børnebibliotekernes Harry. Når brugerne ser figuren ved de hvad der bliver snakket om, og vi behøver ikke skrive "børnebibliotek". Det kan ikke blive andet end godt.
Jeg er enig med Jim: "Universet skal brande os" For nogle dage siden, da jeg kørte forbi Mc Donalds, kom jeg til at tænke på deres måde at brande sig på - i den forbindelse deres samarbejde med biograferne. Der hvor jeg bor, er det sådan, at når jeg går i min lokale biograf, så gælder billetten efterfølgende som gavekort til en gratis sodavand hos Mc Donalds (som ligger 300 m. fra biografen) Jeg er slet ikke i tvivl om, at man fra Mc D's side forventer, at mange, heriblandt børnefamilier, efterfølgende vil besøge dem. Når man så træder ind hos Mc D, mødes man straks af meterhøje papfigurer fra børnefilm som kan ses i biografen og i sin Happy Meal ligger minsandten figurerne fra selv samme film - lige til at tage med hjem og lege med. Det kalder jeg et samrbejde til begge parters fordel. Det kunne vi lære noget af. Jeg er overbevist om, at vi skal gøre brug af lignende metoder i børnebibliotekerne.
Jeg er uenig i at vi ikke kan fortælle historien om børnebiblioteket selv! Det kan vi - jeg er enig i, at vi ikke fortæller historien om børnebiblioteket ofte nok, de rigtige steder og over for de rigtige mennesker. Vi har været for usikre/selvfede/meget os selv til at vi har indset at den gode historie om børnebiblioteket OGSÅ skal fortælles af os. Men lad os endelig slås os sammen og gøre noget STORT for børnebibliotekerne, børnene og børnebibliotekarerne!
McDonalds og DSB har betalt rigtig mange penge for den branding, genkendelighed og profilering de har i dag.
Har man mindre midler til rådighed er vejen nok lidt længere, men hvis CoBo-projektet kan afføde en eksponering på landsdækkende TV, bliver det naturligvis meget lettere.
Men produktet og det der tilbydes på sitet skal holde 100% ellers genererer det ubehagelig "backfire".
En markedsføringsstrategi - også f.eks. over for vores største "kunde", folkeskolen, kunne måske også give mange "kunder i butikken" - og det er vel det det handler om!?
6 kommentarer:
...Hvorfor ikke? Sådan kunne spørgsmålet også lyde! Gennem mange år, har hver enkelt bibliotek kæmpet for at få en plads på den lokale kultur scene. Kampen eller udfordringen er ikke blevet mindre de seneste år, og der kan i det hele taget stilles spørgsmål til hvor godt demme kamp er taget op!
Lad os prøve noget nyt, slå pjalterne sammen og samarbejdt med nogle der har viden og kunnen om målgruppen og metoder til at trænge igennem med budskabet.
Mange spørgsmål melder sig: Hvem bestemmer, hvad skal med (indhold), hvad med det lokale osv. osv. Men først og fremmest mener jeg at det handler om at lytte til "de andre" og høre hvordan de vil fortælle historien om børnebiblioteket, for vi kan jo ikke selv!
Universet skal brande os. Når man ser Harry, tænker man DSB. Vi skal have Børnebibliotekernes Harry. Når brugerne ser figuren ved de hvad der bliver snakket om, og vi behøver ikke skrive "børnebibliotek". Det kan ikke blive andet end godt.
Jeg er enig med Jim: "Universet skal brande os"
For nogle dage siden, da jeg kørte forbi Mc Donalds, kom jeg til at tænke på deres måde at brande sig på - i den forbindelse deres samarbejde med biograferne. Der hvor jeg bor, er det sådan, at når jeg går i min lokale biograf, så gælder billetten efterfølgende som gavekort til en gratis sodavand hos Mc Donalds (som ligger 300 m. fra biografen)
Jeg er slet ikke i tvivl om, at man fra Mc D's side forventer, at mange, heriblandt børnefamilier, efterfølgende vil besøge dem.
Når man så træder ind hos Mc D, mødes man straks af meterhøje papfigurer fra børnefilm som kan ses i biografen og i sin Happy Meal ligger minsandten figurerne fra selv samme film - lige til at tage med hjem og lege med.
Det kalder jeg et samrbejde til begge parters fordel.
Det kunne vi lære noget af. Jeg er overbevist om, at vi skal gøre brug af lignende metoder i børnebibliotekerne.
Jeg er uenig i at vi ikke kan fortælle historien om børnebiblioteket selv! Det kan vi - jeg er enig i, at vi ikke fortæller historien om børnebiblioteket ofte nok, de rigtige steder og over for de rigtige mennesker. Vi har været for usikre/selvfede/meget os selv til at vi har indset at den gode historie om børnebiblioteket OGSÅ skal fortælles af os.
Men lad os endelig slås os sammen og gøre noget STORT for børnebibliotekerne, børnene og børnebibliotekarerne!
McDonalds og DSB har betalt rigtig mange penge for den branding, genkendelighed og profilering de har i dag.
Har man mindre midler til rådighed er vejen nok lidt længere, men hvis CoBo-projektet kan afføde en eksponering på landsdækkende TV, bliver det naturligvis meget lettere.
Men produktet og det der tilbydes på sitet skal holde 100% ellers genererer det ubehagelig "backfire".
En markedsføringsstrategi - også f.eks. over for vores største "kunde", folkeskolen, kunne måske også give mange "kunder i butikken" - og det er vel det det handler om!?
Send en kommentar